Introduceti termenul cautat
Rezultate:

INTRODUCERE

 

  • CE ESTE UN MICROCONTROLLER?

    • UN CALCULATOR, DEOARECE:

      • TOATE CALCULATOARELE AU O UNITATE CENTRALA DE PROCESARE (CPU)

      • TOATE CALCULATOARELE AU MEMORII PENTRU PROGRAM SI PENTRU LUCRU

      • TOATE CALCULATOARELE COMUNICA CU EXTERIORUL PRIN PORTURI SPECIALIZATE I/O

    • UN MICROCALCULATOR INTR-UN SINGUR CIP, CU MEMORIE DE PROGRAM INCLUSA, SI INTERFETE I/O CARE POT FI PROGRAMATE PENTRU A EFECTUA DIFERITE FUNCTII DE CONTROL

    • UN CIP CU DENSITATE FOARTE MARE DE INTEGRARE, CARE INCLUDE TOATE COMPONENTELE NECESARE PENTRU O FUNCTIE DE CONTROLLER.

      • UZUAL INCLUDE:

        • CPU – UNITATEA CENTRALA DE PROCESARE

        • RAM/ROM/EEPROM/FLASH – MEMORII

        • INTERFETE I/O STANDARD SI CONFIGURABILE

        • TIMERE SI CONTROLLER DE INTRERUPERI

 

DE CE MICROCONTROLLERE?

  • PENTRU CA AU REVOLUTIONAT MODUL DE REZOLVARE A PROBLEMELOR DE CONTROL A PROCESELOR.

  • PENTRU CA INLOCUIESC DULAPURI INTREGI DE ECHIPAMENT CONVENTIONAL MECANIC, ELECTRIC, ELECTRONIC SAU ELECTROMECANIC

  • PENTRU CA SUNT MULT MAI FIABILE IN EXPLOATARE

  • PENTRU CA SUNT MULT MAI IEFTINE

  • PENTRU CA O SCHIMBARE A FLUXULUI TEHNOLOGIC NU IMPLICA SCHIMBAREA INTREGULUI ECHIPAMENT, CI NUMAI A PROGRAMULUI


DOMENII DE APLICATIE

  • CONTROL INDUSTRIAL

    • CONTROLUL CUPTOARELOR

    • CONTROLUL ILUMINATULUI

    • CONTROLUL MAGAZIILOR DE SCULE ALE MASINILOR UNELTE

    • CONTROLUL ACCESULUI

    • CONTROLUL ECHIPAMENTELOR CU COMPLEXITATE MICA SI MEDIE

  • AUTOMOTIVE

    • CONTROLUL MOTORULUI (ECU)

    • CONTROLUL SASIULUI (BODY CONTROL)

      • CONTROLUL ACTIONARII GEAMURILOR

      • CONTROLUL DEZABURIRII

      • CONTROLUL CLIMATIZARII

      • CONTROLUL FRANELOR (ABS)

      • CONTROLUL TRACTIUNII (ESP)

      • CONTROLUL ACCESULUI

  • ELECTROCASNICE

    • CUPTOARE CU MICROUNDE

    • FIGIDERE

    • ARAGAZE

    • ASPIRATOARE

    • HOTE

    • CENTRALE TERMICE

    • TELEVIZOARE

  • COMUNICATII

    • TELEFOANE

    • CENTRALE TELEFONICE

    • INTERNET

    • WIRELESS

  • AUTOMATIZARI DIVERSE

    • SEMAFORIZARE

    • CONTROLUL ECHIPAMENTELOR DE TESTARE SI ANALIZA

    • ALTE 1001,1 APLICATII

STRUCTURA UNUI MICROCONTROLLER


  • UNITATEA CENTRALA (CPU)

CONTINE DISPOZITIVELE DE BAZA CARE SUNT CERUTE PENTRU FUNCTIONAREA UNUI MICROCONTROLLER. ACEASTA INCLUDE:

    • UNITATEA LOGICA SI ARITMETICA (ALU)

    • MEMORIA

    • OSCILATORUL

    • RESET

    • INTRERUPERI

    • SET DE INSTRUCTIUNI

  • PERIFERICE

SUNT DISPOZITIVE CERE ADAUGATE, FAC DIFERENTA FATA DE UN MICROPROCESOR

    • PORTURI I/O DE UZ GENERAL

    • TIMERE

    • CAPTURA, COMPARARE SI MODULATIA IMPULSURILOR IN DURATA (CCPWM)

    • INTERFETE SERIALE STANDARD

    • INTERFETE PARALELE

    • REFERINTE DE TENSIUNE

    • COMPARATOARE

    • CONVERTOARE ANALOG DIGITALE

    • AFISAJ LCD

  • FUNCTII SPECIALE

AJUTA LA CRESTEREA FLEXIBILITATII IN PROIECTARE, A REALIZARII UNUI SISTEM DE INCREDERE, CU UN COST MULT REDUS

    • CONFIGURARE

    • POWER ON RESET (POR)

    • BROWN OUT RESET (BOR)

    • WATCHDOG TIMER

    • SLEEP

    • OSCILATORUL INTERN

    • PROGRAMAREA IN CIRCUIT (ICSP)

 

ARHITECTURA

  • ARHITECTURA INFLUENTEAZA PERFORMANTELE GLOBALE

    • VITEZA OPERATIONALA

    • STRUCTURA MEMORIEI DISPONIBILE

  • SE UTILIZEAZA DOUA ARHITECTURI

    • VON NEUMANN

    • HARVARD


ARHITECTURA VON NEUMANN



  • INSTRUCTIUNILE SI DATELE SUNT ADUSE PE ACELASI BUS

  • BANDA LIMITATA

  • NUMAR MARE DE CICLI PROCESOR/ CICLU DE FETCH


ARHITECTURA HARVARD


  • SPATIU DE MEMORIE SEPARAT PENTRU INSTRUCTIUNI SI DATE

  • SUNT POSIBILE LARGIMI DIFERITE PENTRU BUSURILE DE DATE SI INSTRUCTIUNI

  • NUMAR MINIM DE CICLI PROCESOR PENTRU UN CICLU DE FETCH

  • CRESTEREA REALA A THROUGHPUT-ULUI



ARHITECTURA TIPICA VON NEUMANN (PROCESOR PENTIUM)


 

ARHITECTURA TIPICA HARVARD (PROCESOR MICROCHIP)



UNITATEA CENTRALA

CPU


  • POATE ASIMILATA CU CREIERUL MICROCONTROLLERULUI.

  • ESTE RESPOSABILA CU ADUCEREA INSTRUCTIUNII CORECTE PENTRU EXECUTIE, DECODAREA ACESTEI INSTRUCTIUNI SI APOI EXECUTIA ACESTEI INSTRUCTIUNI.

  • CPU LUCREAZA IN CONJUNCTIE CU ALU PENTRU A COMPLETA EXECUTIA INSTRUCTIUNII (IN OPERATII ARITMETICE SI LOGICE)

 

CPU

  • CPU CONTROLEAZA:

    • BUSUL ADRESELOR DE MEMORIE PROGRAM

    • BUSUL ADRESELOR DE MEMORIE DE DATE

    • ACCESUL LA STIVA

 

ALU

  • ALU ESTE O UNITATE ARITMETICA SI LOGICA DE UZ GENERAL

  • ALU EFECTUEAZA FUNCTII ARITMETICE SI LOGICE INTRE DATE DIN REGISTRUL DE LUCRU SI ORICARE ALT REGISTRU

  • MICROCONTROLERELE (MCU) PICmicro DE LA FIRMA MICROCHIP, CONTIN O UNITATE ALU DE 8 BITI SI UN REGISTRU DE LUCRU (W) DE 8 BITI



 

  • POATE EFECTUA URMATOARELE OPERATII:

    • INSUMARE

    • SCADERE

    • DEPLASARE (SHIFT)

    • OPERATII LOGICE

  • DACA NU SE MENTIONEAZA ALTFEL, OPERATIILE ARITMETICE SE FAC IN COMPLEMENT FATA DE DOI

  • IN INSRUCTIUNI CU DOI OPERANZI, UZUAL UNUL DIN OPERANZI ESTE REGISTRUL DE LUCRU (W)

  • CELALALT OPERAND ESTE UN REGISTRU DE UZ GENERAL SAU O CONSTANTA

  • IN INSTRUCTIUNILE CU UN SINGUR OPERAND, OPERANDUL ESTE REGISTRUL DE LUCRU (W) SAU UN REGISTRU DE UZ GENERAL

  • REGISTRUL W ESTE UN REGISTRU DE LUCRU DE 8 BITI, NEADRESABIL

  • IN FUNCTIE DE INSTRUCTIUNILE EXECUTATE, ALU POATE AFECTA VALORILE BITILOR CARRY (C), DIGIT CARRY (DC) SI ZERO (Z) DIN REGISTRUL STATUS

 

MEMORIA

  • ESTE COMPUSA DIN DOUA BLOCURI :

    • MEMORIA DE PROGRAM

    • MEMORIA DE DATE

  • FIECARE BLOC ARE PROPRIUL BUS

  • ACCESUL LA BLOCURILE DE MEMORIE POATE SA APARA IN ACELASI CICLU SISTEM

 

ORGANIZAREA MEMORIEI DE PROGRAM

  • MCU DIN FAMILIA MICROCHIP MID-RANGE AU UN CONTOR DE PROGRAM DE 13 BITI => 213 = 8K SPATIU DE ADRESARE

  • INSTRUCTIUNILE SUNT ORGANIZATE PE 14 BITI SI SUNT ‘SINGLE WORD’

  • REZULTA UN SPATIU DE ADRESARE DE 8K * 14 BITI

  • SPATIUL DE MEMORIE DE PROGRAM ESTE DIVIZATA IN PATRU PAGINI DE CATE 2K FIECARE

    • 0h - 7FFh

    • 800h - FFFh

    • 1000h - 17FFh

    • 1800h – 1FFFh



  • IN FIGURA DIN SLIDE-UL ANTERIOR SE POATE VEDEA SI STIVA HARDWARE CU 8 NIVELE DE ADANCIME

  • IN FUNCTIE DE TIPUL MCU SUNT IMPLEMENTATE NUMAI O PORTIUNE (PAGINA) DE MEMORIE

  • PENTRU A SARI INTRE PAGINILE DE MEMORIE DE PROGRAM, TREBUIE MODIFICATI CEI MAI SEMNIFICATIVI BITI DIN CONTORUL DE PROGRAM (PC)

  • ACEASTA SE FACE PRIN MODIFICAREA VALORII UNUI REGISTRU SPECIAL SFR NUMIT PROGRAM COUNTER LATCH HIGH (PCLATCH)

  • DACA SE EXECUTA INSTRUCTIUNI CONSECUTIVE, CONTORUL DE PROGRAM VA TRECE DE GRANITELE PAGINII FARA INTERVENTIA UTILIZATORULUI

  • PENTRU DISPOZITIVE CARE AU IMPLEMENTAT MAI PUTIN DE 8K DE MEMORIE DE PROGRAM, ACCESAREA UNEI LOCATII PESTE CEA FIZICA VA CAUZA ACCESAREA ADRESEI DIN PAGINA FIZICA, IGNORAND BITUL SAU BITII DIN PCLATCH

  • VECTORUL DE RESET

    • UN RESET VA FORTA CONTORUL DE PROGRAM LA VALOAREA 0h

    • VOM NUMI ACEASTA ADRESA “ADRESA VECTORULUI DE RESET”

    • ORICE RESET VA STERGE CONTINUTUL REGISTRULUI PCLATCH

  • VECTORUL DE INTRERUPERE

    • CAND O INTRERUPERE ESTE RECUNOSCUTA, PC ESTE FORTAT LA ADRESA 0004h.

    • VOM DENUMI ACEASTA ADRESA :

ADRESA VECTORULUI DE INTRERUPERE”

    • NU SE MODIFICA REGISTRUL PCLATCH

      • TREBUIE AVUT GRIJA DACA ADRESA DE SALT DIN INTRERUPERE ESTE IN ALT BANK DE MEMORIE

      • INAINTE DE A FI MODIFICAT DE ISR, CONTINUTUL PCLATCH TREBUIE SALVAT, ASTFEL INCAT DUPA REVENIREA DIN RUTINA DE INTRERUPERE, CONTINUTUL SAU SA POATA FI RESTAURAT


CONTORUL DE PROGRAM (PC)

  • CONTORUL DE PROGRAM (PC) SPECIFICA ADRESA INSTRUCTIUNII CARE TREBUIE ADUSA PENTRU EXECUTIE

  • ARE DIMENSIUNEA DE 13 BITI

  • ESTE COMPUS DIN DOI BYTE, UNUL MAI SEMNIFICATIV (PCH), ALTUL MAI PUTIN SEMNIFICATIV (PCL)

  • BYTE – UL CEL MAI PUTIN SEMNIFICATIV ESTE DENUMIT REGISTRUL PCL

  • ESTE UN REGISTRU CARE POATE FI ATAT CITIT CAT SI SCRIS

  • BYTE-UL CEL MAI SEMNIFICATIV ESTE DENUMIT REGISTRUL PCH

  • PCH CONTINE BITII <12:8> DIN PC SI NU POATE FI DIRECT CITIT SI SCRIS, CI NUMAI PRIN INTERMEDIUL REGISTRULUI PCLATCH

  • SITUATIA 1 ARATA CUM PC ESTE INCARCAT PRIN SCRIEREA PCL (PCLATH<4:0> ® PCH).




  • SITUATIA 2 ARATA CUM PC ESTE INCARCAT IN TIMPUL UNEI INSTRUCTIUNI GOTO (PCLATH<4:3> ® PCH).



  • SITUATIA 3 ARATA CUN PC ESTE INARCAT IN TIMPUL UNEI INSTRUCTIUNI CALL (PCLATH<4:3> ® PCH), CU PC INCARCAT (PUSHed) IN VARFUL STIVEI


  • SITUATIA 4 ARATA CUM ESTE INCARCAT PC IN TIMPUL UNEI INSTRUCTIUNI IN CARE PC ESTE INCARCAT (POPed) DIN VRFUL STIVEI


 

STIVA

  • STIVA ESTE O MEMORIE DE TIP LIFO (LAST IN FIRST OUT)

  • STIVA PERMITE APARITIA A UNOR COMBINATII DE PANA LA 8 APELURI DE SUBRUTINE SAU INTRERUPERI

  • STIVA CONTINE ADRESA DE REINTOARCERE DIN RAMURA DE PROGRAM ACTIVA IN EXECUTIA PROGRAMULUI

  • MICROCONTROLLERELE DIN GAMA DE MIJLOC AU O STIVA CU 8 NIVELE x 13 BITI

  • SPATIUL STIVEI NU SE POATE CITI SAU SCRIE

  • SPATIUL STIVEI NU FACE PARTE DIN SPATIUL DE MEMORIE PROGRAM SAU MEMORIE DE DATE

  • CONTORUL DE PROGRAM ESTE ‘IMPINS’ (PUSHed) IN STIVA LA EXECUTIA UNEI INSTRUCTIUNI CALL SAU CAND O INTRERUPERE PROVOACA O RAMIFICARE A PROGRAMULUI

  • STIVA ESTE GOLITA (POPed) IN CAZUL APARITIEI UNEIA DIN INSTRUCTIUNILE RETURN, RETLW SAU RETFIE

  • PCLATCH NU ESTE MODIFICAT CAND SE EXECUTA OPERATII CU STIVA

  • NU EXISTA INDICATOARE DE DEPASIRE A NUMARULUI MAXIM DE PUSH-URI IN STIVA


ORGANIZAREA MEMORIEI DE DATE

  • MEMORIA DE DATE ESTE FORMATA DIN ZONA REGISTRILOR CU FUNCTII SPECIALE (SFR) SI DIN ZONA REGISTRILOR PENTRU OPERATII GENERALE (GPR)

  • SFR CONTROLEAZA OPERAREA DISPOZITIVULUI

  • GPR – ZONA PENTRU MEMORARE DATE GENERALE

  • MEMORIA DE DATE ESTE IMPARTITA IN BANCURI DE MEMORIE ATAT PENTRU ZONA GPR CAT SI PENTRU ZONA SFR

    • ZONA GPR ESTE IMPARTITA IN BANCURI PENTRU A PUTEA PERMITE ADRESAREA A MAI MULT DE 96 BITI DE MEMORIE RAM

    • REGISTRII PENTRU FUNCTII SPECIALE (SFRs) UTILIZATI PENTRU CONTROLUL MODULELOR PERIFERICE SI A FUNCTIUNILOR CENTRALE.

  • PENTRU A PUTEA FACE SELECTIA BANCURILOR DE MEMORIE AVEM NEVOIE DE BITI DE CONTROL

  • ACESTIA SUNT LOCALIZATI IN REGISTRUL STATUS (STATUS<7:5>)

  • ORGANIZAREA BANCURILOR DIFERA DE LA DISPOZITIV LA DISPOZITIV



  • PENTRU A MUTA CONTINUTUL UNUI REGISTRU IN ALTUL, VALOAREA TREBUIE SA TREACA PRIN REGISTRUL W

  • REZULTA DOUA CICLURI MASINA PENTRU MUTARI REGISTRU-REGISTRU

  • INTREAGA MEMORIE POATE FI ACCESATA DIRECT SAU INDIRECT

  • ADRESAREA DIRECTA POATE NECESITA UTILIZAREA BITILOR RP1:RP0

  • ADRESAREA INDIRECTA NECESITA UTILIZAREA REGISTRULUI DE SELECTARE A BANCURILOR (FSR)

ADRESAREA INDIRECTA UTILIZEAZA BITUL REGISTRULUI POINTER INDIRECT (IRP) DIN REGISTRUL STATUS PENTRU ACCESAREA ZONELOR BANK0/BANK1 SAU BANK2/BANK3 ALE MEMORIEI DE DATE


ADRESAREA DIRECTA


  • EXEMPLU DE INSTRUCTIUNE



ADRESAREA INDIRECTA

  • ADRESAREA INDIRECTA ESTE UN MOD DE ADRESARE A MEMORIEI DE DATE, IN CARE ADRESA MEMORIEI DE DATE DIN INSTRUCTIUNE NU ESTE FIXATA

  • ESTE UTILIZAT UN REGISTRU SFR CA POINTER LA LOCATIA DIN MEMORIA DE DATE CARE TREBUIE CITITA SAU SCRISA

  • DEOARECE ACEST PIONTER ESTE IN RAM, CONTINUTUL SAU POATE FI MODIFICAT DE CATRE PROGRAM



  • EXEMPLU:

    • UTILIZAREA ADRESARII INDIRECTE SIMPLE PENTRU A STERGE RAM (LOCATIILE 20h – 2Fh) INTR-UN NUMAR MINIM DE INSTRUCTIUNI

BCF STATUS, IRP ; Indirect addressing Bank0/1

MOVLW 0x20 ; Initialize pointer to RAM

MOVWF FSR ;

NEXT CLRF INDF ; Clear INDF register

INCF FSR,F ; Inc pointer

BTFSS FSR,4 ; All done?

GOTO NEXT ; NO, clear next

CONTINUE ;

: ; YES, continue



INTRERUPERI

  • MICROCUNTROLLERELE POT AVEA MULTE SURSE DE INTRERUPERI

  • INCLUDE IN GENERAL O SURSA DE INTRERUPERE PENTRU FIECARE MODUL PERIFERIC

  • ANUMITE MODULE POT GENERA INTRERUPERI MULTIPLE (EX. USART)

  • INTRERUPERILE CURENTE POT SA APARA DE LA:

    • PINUL DE INTRERUPERE INT (INTRERUPERE EXTERNA)

    • INTRERUPEREA LA DEPASIREA VALORII MAXIME A REGISTRULUI TMR0

    • INTRERUPERE LA SCHIMBAREA STARII PINILOR RB7:RB4 AI PORTULUI B

    • INTRERUPERE LA SCHIMBAREA STARII COMPARATORULUI

  • INTRERUPERILE CURENTE POT SA APARA DE LA:

    • INTRERUPERE DE LA PORTUL PARALEL

    • INTRERUPERI DE LA PORTUL SERIAL USART:

      • INTRERUPERE DE RECEPTIE

      • INTRERUPERE DE TRANSMISIE

      • INTRERUPERE LA EROARE

    • INTRERUPERE LA TERMINAREA CICLULUI DE CONVERSIE ANALOG-NUMERICA

  • INTRERUPERILE CURENTE POT SA APARA DE LA:

    • INTRERUPERE DE LA AFISAJ LCD

    • INTRERUPERE LA TERMINAREA SCRIERII DATELOR IN MEMORIA EEPROM

    • INTRERUPERE DE DEPASIRE TIMER1

    • INTRERUPERE DE DEPASIRE TIMER2

    • INTRERUPERE CCP

    • INTRERUPERE SSP

  • EXISTA CEL PUTIN UN REGISTRU UTILIZAT IN CONTROLUL SI STAREA INTRERUPERILOR: INTCON

  • DACA MCU ESTE PREVAZUT CU INTRERUPERI DE LA DISPOZITIVELE PERIFERICE, ACESTA ARE SI PERECHI DE REGISTRII PIR SI PIE


SCHEMA LOGICA PENTRU INTRERUPERI



REGISTRUL INTCON

  • BIT7 GIE :GLOBAL INTERRUPT ENABLE BIT

    • 1 = VALIDEAZA TOATE INTRERUPERILE NEMASCATE

    • 0 = INVALIDEAZA TOATE INTRERUPERILE

  • BIT6 PEIE : PERIPHERAL INTERRUPT ENABLE BIT

    • 1 = VALIDEAZA TOATE INTRERUPERILE NEMASCATE DE LA PERIFERICE

    • 0 = INVALIDEAZA TOATE INTRERUPERILE DE LA PERIFERICE

  • BIT5 TOIE : TMR0 OVERFLOW INTERRUPT ENABLE BIT

    • 1 = VALIDEAZA INTRERUPEREA DE DEPASIRE TMR0

    • 0 = INVALIDEAZA INTRERUPEREA DE DEPASIRE TMR0

  • BIT4 INTE :INT EXTERNAL INTERRUPT ENABLE BIT

    • 1 = VALIDEAZA INTRERUPEREA PE PINUL EXTERN INT

    • 0 = INVALIDEAZA INTRERUPEREA PE PINUL EXTERN INT

  • BIT3 RBIE :RB PORT CHANGE INTERRUPT ENABLE BIT

    • 1 = VALIDEAZA INTRERUPEREA LA SCHIMBAREA VALORILOR IN REGISTRUL PORTULUI B

    • 0 = INVALIDEAZA INTRERUPEREA LA SCHIMBAREA VALORILOR IN REGISTRUL PORTULUI B

  • BIT2 TOIF :TMR0 OVERFLOW INTERRUPT FLAG BIT

    • 1 = VALOARE DEPASITA A REGISTRULUI TMR0

    • 0 = VALOARE NEDEPASITA A REGISTRULUI TMR0

  • BIT1 INTF :INT EXTERNAL INTERRUPT FLAG BIT

    • 1 = INTRERUPEREA EXTERNA A APARUT

    • 0 = INTRERUPEREA EXTERNA NU A APARUT

  • BIT0 RBIF :RB PORT CHANGE INTERRUPT FLAG BIT

    • 1 = CEL PUTIN UNUL DIN PINI RB7:RB4 SI-A SCHIMBAT STAREA

    • 0 = NICI UNUL DIN PINI RB7:RB4 NU SI-A SCHIMBAT STAREA

  • BITUL GIE (INTCON<7>) ESTE STERS LA RESET

  • INSTRUCTIUNEA RETFIE, (REINTOARCERE DIN INTRERUPERE), LA IESIREA DIN RUTINA DE INTRERUPERE SETEAZA BITUL GIE, CARE PERMITE EXECUTIA ORICAREI INTRERUPERI CARE POATE APAREA

LATENTA INTRERUPERII

  • LATENTA INTRERUPERII ESTE DEFINITA CA TIMPUL SCURS DIN MOMENTUL APARITIEI EVENIMENTULUI CARE GENEREAZA INTRERUPEREA, PANA IN MOMENTUL IN CARE INSTRUCTIUNEA DE LA ADRESA 0004h ESTE EXECUTATA.

  • PENTRU INTRERUPERI SINCRONE (TIPIC INTERNE) LATENTA ESTE DE 3TCY

  • PENTRU INTRERUPERI ASINCRONE (TIPIC EXTERNE) CUM AR FI INT SAU SCHIMBAREA STARII PORTULUI B, LATENTA ESTE TIPIC 3 – 3.75 TCY


INTRERUPERI INT SI EXTERNE

  • INTRERUPEREA EXTERNA PE PINUL INT ESTE ACTIVATA PE FRONT

  • DACA BITUL INTEDG (OPTION<6>) ESTE SETAT, TRIGERAREA SE FACE PE FRONTUL CRESCATOR

  • DACA BITUL INTEDG (OPTION<6>) ESTE STERS, TRIGERAREA SE FACE PE FRONTUL DESCRESCATOR

  • POATE FI VALIDATA SAU INVALIDATA PRIN SETAREA SAU STERGEREA BITULUI INTE ENABLE (INTCON<4>)

  • BITUL INTF TREBUIE STERS PRIN PROGRAM IN CADRUL RUTINEI DE TRATARE A INTRERUPERII, INAINTEA REVALIDARII ACESTEI INTRERUPERI

  • INTRERUPEREA INT POATE TREZI PROCESORUL DIN STAREA SLEEP, DACA ANTERIOR INTRARII IN STAREA SLEEP BITUL INTE A FOST SETAT


SALVAREA CONTEXTULUI IN INTRERUPERI

  • IN INTRERUPERI, ESTE AUTOMAT SALVATA IN STIVA NUMAI VALOAREA CONTORULUI DE PROGRAM PC

  • PENTRU SALVAREA SI A VALORILOR DIN ALTI REGISTRII, CUM AR FI REGISTRUL W SAU SATATUS, TREBUIE SCRIS UN PROGRAM

  • ACTIUNEA DE SALVARE A INFORMATIILOR ESTE CUNOSCUTA SUB DENUMIREA GENERICA DE PUSH-ING IAR ACTIUNEAA DE RESTAURARE A INFORMATIILOR INAINTE DE REINTOARCEREA DIN RUTINA DE INTRERUPERI ESTE CUNOSCUTA SUB DENUMIREA DE POP-ING

  • ACTIUNILE PUSH SI POP NU AU MNEMONICI SPECIALE, ELE SUNT NUMAI ACTIUNI CONCEPTUALE

  • ACTIUNILE PUSH SI POP POT FI IMPLEMENTATE CA O SECVENTA DE PROGRAM

  • UZUAL SE FOLOSESC MACRO-URI


EXEMPLU

  • PASI DE URMAT PENTRU REALIZAREA UNUI PROGRAM PUSH / POP

    1. MEMOREAZA CONTINUTUL REGISTRULUI W IN BANCUL DE MEMORIE CURENT

    2. MEMOREAZA REGISTRUL STATUS IN BANK0

    3. EXECUTA CODUL RUTINEI DE INTRERUPERE (ISR)

    4. REFACE STAREA REGISTRULUI STATUS SI A BITILOR DE SELECTIE A BANCULUI DE MEMORIE

    5. REFACE STAREA REGISTRULUI W

 

EXEMPLU 1

MOVWF W_TEMP ; Copy W to a Temporary Register

; regardless of current bank

SWAPF STATUS,W ; Swap STATUS nibbles and place

; into W register

MOVWF STATUS_TEMP ; Save STATUS to a Temporary register

; in Bank0

:

: (Interrupt Service Routine (ISR) )

:

SWAPF STATUS_TEMP,W ; Swap original STATUS register value

; into W (restores original bank)

MOVWF STATUS ; Restore STATUS register from

; W register

SWAPF W_TEMP,F ; Swap W_Temp nibbles and return

; value to W_Temp

SWAPF W_TEMP,W ; Swap W_Temp to W to restore original

; W value without affecting STATUS

EXEMPLU 2

MOVWF W_TEMP ; Copy W to a Temporary Register

; regardless of current bank

SWAPF STATUS,W ; Swap STATUS nibbles and place

; into W register

BCF STATUS,RP0 ; Change to Bank0 regardless of current bank


MOVWF STATUS_TEMP ; Save STATUS to a Temporary register in Bank0

:

: (Interrupt Service Routine (ISR) )

:

SWAPF STATUS_TEMP,W ; Swap original STATUS register value

; into W (restores original bank)

MOVWF STATUS ; Restore STATUS register from W register


SWAPF W_TEMP,F ; Swap W_Temp nibbles and return

; value to W_Temp

SWAPF W_TEMP,W ; Swap W_Temp to W to restore original

; W value without affecting STATUS



PORTURI I/O

 

  • PINUL I/O DE UZ GENERAL POATE FI CONSIDERAT CA CEL MAI SIMPLU PERIFERIC

  • PINI I/O PERMIT MICROCONTROLLERULUI SA MONITORIZEZE SI SA CONTROLEZE ALTE DISPOZITIVE

  • PENTRU FLEXIBILITATE SI FUNCTIONALITATE, PINI I/O POT AVEA MAI MULTE FUNCTIUNI ALTERNATIVE

  • TIPUL FUNCTIUNII ESTE DAT DE TIPUL DISPOZITIVULUI SI DE NECESITATILE I/O

  • DIRECTIA IN SAU OUT A UNUI PIN ESTE CONTROLATA DE REGISTRUL DE DIRECTIE A DATELOR NOTAT TRIS

  • TRIS<x> CONTROLEAZA DIRECTIA PORTULUI x.

  • UN ‘1’ PE BITUL CORESPUNZATOR UNUI PIN, IL DESEMNEAZA CA PIN DE INTRARE

  • UN ‘0’ PE BITUL CORESPUNZATOR UNUI PIN, IL DESEMNEAZA CA PIN DE IESIRE

  • MEMORARE: ‘1’ INPUT ; ‘0’ OUTPUT

  • REGISTRUL PORT ESTE UN LATCH PENTRU DATELE DE IESIRE

  • CAND REGISTRUL PORT ESTE CITIT, SE CITESTE STAREA PREZENTA A PINILOR I/O SI NU LATCH-UL!

  • INSTRUCTIUNILE CARE SE REFERA LA PORTURI SUNT DE TIP CITESTE-MODIFICA-SCRIE



 

  • CAND MAI MULTE FUNCTIUNI PERIFERICE SUNT MULTIPLEXATE IN ACELASI PORT, FUNCTIONALITATEA PINULUI I/O RESPECTIV TREBUIE SCHIMBATA ASTFEL INCAT SA FIE IN CONCORDANTA CU CERINTELE FUNCTIUNII RESPECTIVE

  • UN EXEMPLU ESTE CONVERTORUL ANALOG DIGITAL (A/D) SAU MODULUL DRIVER LCD

  • LA RESET, ACESTI PINI SUNT FORTATI CA PINI DE I/O DE UZ GENERAL SI TREBUIE PROGRAMATI CA PINI DE INTRARE ANALOGICA, CONTROLATI DE REGISTRUL ADCON1

  • CITIREA PINILOR CONFIGURATI CA INTRARI ANALOGICE VA DUCE LA REZULTATUL ‘0’

 

REGISTRUL TRIS

  • BITII DIN REGISTRUL TRIS SUNT SUPRASCRISI IN CAZUL ANUMITOR PERIFERICE, CAND ACESTEA SUNT VALIDATE

  • TREBUIE EVITATE INSTRUCTIUNI DE TIP CITESTE-MODIFICA-SCRIE (BSF, BCF, XORWF) CARE AU CA DESTINATIE REGISTRUL TRIS

  • REGISTRUL TRIS CONTROLEAZA DIRECTIA PINILOR PORTULUI, CHIAR CAND ACESTIA SUNT UTILIZATI CA INTRARI ANALOGICE

  • UTILIZATORUL TERBUIE SA SE ASIGURE CA BITII TRIS SE MENTIN SETATI TOT TIMPUL CAND SE UTILIZEAZA ACESTI PINI CA INTRARI ANALOGICE


PORTURI I/O. NOTE

  1. DACA PINI SUNT MULTIPLEXATI CU INTRARI ANALOGICE, LA UN POR, ACESTI PINI SUNT CONFIGURATI CA INTRARI ANALOGICE, CA SI CUM AR FI CONTROLATI DE REGISTRUL ADCON1. CITIREA PINILOR CONFIGURATI CA INTRARI ANALOGICE DA CA REZULTAT ‘0’

  2. DACA PINI SUNT MULTIPLEXATI CU INTRARI DE COMPARATOR, LA UN POR, ACESTI PINI SUNT CONFIGURATI CA INTRARI ANALOGICE, CA SI CUM AR FI CONTROLATI DE REGISTRUL CMCON. CITIREA PINILOR CONFIGURATI CA INTRARI ANALOGICE DA CA REZULTAT ‘0’

  3. DACA PINI SUNT MULTIPLEXATI CU DRIVERE LCD, LA UN POR, ACESTI PINI SUNT CONFIGURATI CA DRIVERE LCD, CA SI CUM AR FI CONTROLATI DE REGISTRUL LCDSE. PENTRU A CONFIGURA ACESTI PINI CA PORT DIGITAL, BITI CORESPONDENTI DIN REGISTRUL LCDSE TREBUIE STERSI. ORICE BIT SETAT IN REGISTRUL LCDSE SUPRASCRIE ORICE BIT CORESPONDENT SETAT IN REGISTRUL TRIS

  4. PINI POT FI MULTIPLEXATI CU PORTUL PARALEL (PSP). PENTRU FUNCTIONAREA PORTULUI PSP, PINI I/O TREBUIE CONFIGURATI CA INTRARI DIGITALE SI TREBUIE SETAT BITUL PSPMODE

  5. PORTUL PARALEL PSP ESTE MULTIPLEXAT NUMAI LA PORTURILA PORTD SI PORTE. PORTUL ESTE VALIDFAT NUMAI LA SETAREA BITULUI PSPMODE. IN ACEST MOD, USERUL TREBIUE SA SE ASIGURE CA BITI TRISE SUNT SETATI (PINI CONFIGURATI CA INTRARI DIGITALE) SI CA PORTE ESTE CONFIGURAT CA I/O DIGITAL. PORTD VA SUPRASCRIE VALORILE IN REGISTRUL TRISD. IN ACEST MOD BUFFERELE INTRARILOR CORESPUNZATOARE PORTD SI PORTE SUNT TTL. BITI DE CONTROL PENTRU OPERATII PSP SUNT SITUATI IN REGISTRUL TRISE


INITIALIZAREA PORTURILOR

  • EXEMPLU DE INITIALIZARE A PORTULUI B:

CLRF STATUS ; Bank0

CLRF PORTB ; Initialize PORTB by clearing

; output data latches

BSF STATUS, RP0 ; Select Bank1

MOVLW 0xCF ; Value used to initialize data

; direction

MOVWF TRISB ; PORTB<3:0> = inputs,

; PORTB<5:4> = outputs

; PORTB<7:6> = inputs


CONSIDERATII DE PROGRAMARE PENTRU PORTURI I/O BIDIRECTIONALE

  • ORICE INSTRUCTIUNE CARE EFECTUEAZA O OPERATIE DE SCRIERE, EFECTUEAZA DE FAPT O OPERATIE DE CITIRE URMATA DE O OPERATIE DE SCRIERE. INSTRUCTIUNILE BCF SI BSF, DE EXEMPLU, CITESC REGISTRUL IN CPU, EXECUTA OPERATIILE PE BIT SI SCRIU REZULTATUL INAPOI IN REGISTRU

  • TREBUIE AVUT GRIJA CAND SE LUCREAZA CU ACESTE INSTRUCTIUNI DACA PORTUL ESTE SETAT PE UNII PINI CA INTRARE, IAR PE ALTII CA IESIRE

  • EXEMPLU: O OPERATIE TIP BSF A BITULUI5 APARTINAND PORTULUI B, VA CAUZA CITIREA TUTUROR CELOR 8 BITI PORTB IN CPU. APOI, INSTRUCTIUNEA BSF VA MODIFICA VALOAREA BITULUI 5 SI VALOAREA PORTB ESTE SCRISA IN LATCH-UL DE PORT. DACA UN ALT BIT AL PORTB ESTE UTILIZAT CA PIN BIDIRECTIONAL I/O SI ESTE DEFINIT CA INTRARE IN ACEST TIMP, SEMNALUL DE INTRARE PREZENT LA PIN VA FI CITIT DE CPU SI RESCRIS IN LATCH-UL DE DATE A ACESTUI PIN. ATAT TIMP CAT PINUL STA IN STAREA DE INTRARE, NU APARE NICI O PROBLEMA. DAR DACA BITUL ESTE COMUTATA CA IESIRE, CONTINUTUL LATCH-ULUI DE DATE POATE FI NECUNOSCUT.

 

  • ; Initial PORT settings: PORTB<7:4> Inputs

  • ; PORTB<3:0> Outputs

  • ; PORTB<7:6> have external pull-ups and are not connected to other circuitry

  • ;

  • ; PORT latch PORT pins

  • ; -------------- --------------

  • BCF PORTB, 7 ; 01pp pppp 11pp pppp

  • BCF PORTB, 6 ; 10pp pppp 11pp pppp

  • BSF STATUS, RP0 ;

  • BCF TRISB, 7 ; 10pp pppp 11pp pppp

  • BCF TRISB, 6 ; 10pp pppp 10pp pppp

  • ;

  • ; Note that the user may have expected the pin values to be 00pp ppp.

  • ; The 2nd BCF caused RB7 to be latched as the pin value (high).


CONSIDERATII DE PROGRAMARE. OPERATII SUCCESIVE LA UN PORT I/O

  • SCRIEREA ACTUALA LA UN PORT I/O LA SFARSITUL CICLULUI DE INSTRUCTIUNE, LA FEL CA IN CAZUL CITIRII, DATELE TREBUIE SA FIE VALIDE LA INCEPUTUL CICLULUI DE INSTRUCTIUNE

  • TREBUIE AVUT GRIJA CAND APAR INSTRUCTIUNI DE SCRIERE URMATE DE OPERATIUNI DE CITIRE, PE ACELASI PORT

  • SECVENTA DE PROGRAM TREBUIE SA PERMITA STABILIZAREA VALORII TENSIUNII LA PIN, INAINTE CA URMATOAREA INSTRUCTIUNE CARE CAUZEAZA CITIREA DE LA PORT SA FIE EXECUTATA, ALTFEL S-AR PUTEA CITI VECHEA STARE A PORTULUI IN LOC DE CEA CURENTA



EXEMPLU DE MODEL I/O CARE POATE CAUZA O ASTFEL DE SITUATIE:

    • DACA FRECVENTA I/O CRESTE, CRESTE PERICOLUL DESCRIS ANTERIOR

    • CEA MAI BUNA SOLUTIE ESTE INSERIEREA CU PINUL RESPECTIV A UNUI REZISTOR

    • O SOLUTIE MULT MAI IEFTINA ESTE INSERAREA IN PROGRAM AUNUI CICLU NOP



PORTURI I/O

  • ESTE RECOMANDAT CA LA INITIALIZAREA UNUI PORT I/O SA SE RESPECTE URMATOAREA SUCCESIUNE:

    1. INITIALIZAREA REGISTRULUI PORTx

    2. INITIALIZAREA REGISTRULUI TRISx

  • RESPECTAREA SUCCESIUNII, ELIMINA POSIBILITATEA APARITIEI GLITCH-ULUI LA NIVELUL PINULUI, IN TIMP CE VALORILE DIN LATCH-UL DE DATE AL PORTULUI SUNT INTR-O STARE ALEATOARE


PORTURILE IN / OUT

INTRODUCERE

  • PINII I/O DE UZ GENERAL POT FI CONSIDERATI CELE MAI SIMPLE ECHIPAMENTE PERIFERICE

  • PENTRU A ADUGA FLEXIBILITATE SI FUNCTIONALITATE UNUI DISPOZITIV, UNII PINI SUNT PREVAZUTI CU MAI MULTE FUNCTIUNI

  • ACEST LUCRU SE REALIZEAZA PRIN MULTIPLEXARE, ALOCAREA FUNCTIUNILOR FACANDU-SE DINAMIC, PRIN PROGRAM

  • PINII SUNT GRUPATI IN PORTURI DE MAXIM 8 BITI

  • DENUMIREA GENERICA PENTRU ACESTE PORTURI ESTE PORTA, PORTB,… PANA LA NUMARUL MAXIM DE PORTURI IMPLEMENTATE PE MICROCONTROLLERUL UTILIZAT

  • PENTRU CELE MAI MULTE PORTURI, DIRECTIA PINILOR (INTRARE SAU IESIRE) ESTE CONTROLATA DE REGISTRUL DE DIRECTIE AL PORTULUI RESPECTIV, DENUMIT REGISTRUL TRIS

  • UN ‘1’ IN BITUL REGISTRULUI TRIS CORESPONDENT PINULUI, SETEAZA PINUL CA INTRARE

  • UN ‘0’ IN BITUL REGISTRULUI TRIS CORESPONDENT PINULUI, SETEAZA PINUL CA IESIRE

  • REGISTRUL PORT ESTE LATCH PENTRU DATELE DE IESIRE

  • CAND ESTE CITIT REGISTRUL PORT, SE VA CITI NIVELELE LOGICE PREZENTE PE PINI DE I/O SI NU CONTINUTUL REGISTRULUI PORT!!!

  • TREBUIE AVUT GRIJA CU COMENZI DE TIPUL CITESTE-MODIFICA-SCRIE, CAND ACESTEA SUNT ADRESATE PORTURILOR


PORT I/O TIPIC



  • TOATE OPERATIILE DE SCRIERE (CA DE EXEMPLU INSTRUCTIUNILE BCF SI BSF) SUNT OPERATII DE TIP CITIRE-MODIFICARE-SCRIERE

  • O SCRIERE INTR-UN PORT IMPLICA FAPTUL CA ACEL PORT ESTE CITIT, SE MODIFICA VALOAREA SI ESTE SCRISA IN LATCHUL DE DATE

  • DACA PE UN PIN ESTE MULTIPLEXATA O FUNCTIE PERIFERICA CU UN PIN GENERAL DE I/O, FUNCTIONALITATEA RESPECTIVULUI PIN SE SCHIMBA ASTFEL INCAT SA SE POTRIVEASCA CERINTELOR MODULULUI PERIFERIC

  • IN ANUMITE CAZURI, BITI DIN REGISTRUL TRIS SUNT SUPRASCRISI CAND ESTE VALIDAT PERIFERICUL

  • TREBUIE EVITATE INSTRUCTIUNI DE CITIRE-MODIFICARE-SCRIERE CARE AU CA DESTINATIE REGISTRUL TRIS

  • SCRIEREA CORECTA A REGISTRULUI TRIS SE VA FACE CONFORM SETARILOR PENTRU PERIFERICELE UTILIZATE

  • PINII UNUI PORT POT FI MULTIPLEXATI CU INTRARI ANALOGICE SI INTRARI ANALOGICE VREF.

  • OPERATIA PRIN CARE FIECARE DIN ACESTI ESTE SELECTAT CA FIIND INTRARE ANALOGICA SAU PIN I/O DIGITAL ESTE SETAREA/STERGEREA BITILOR DE CONTROL DIN REGISTRUL ADCON1 (A/D CONTROL REGISTER)

  • CAND SUNT SELECTATI CA INTRARI ANALOGICE, ACESTI PINI SUNT CITITI CA ‘0’

  • REGISTRUL TRIS CONTROLEAZA DIRECTIA PINILOR PORTULUI CHIAR SI CAND SUNT UTILIZATI CA INTRARI ANALOGICE

  • UTILIZATORUL TREBUIE SA SE ASIGURE CA BITI DIN RGISTRUL TRIS RAMAN SETATI CAND UTILIZAM ACESTI PINI CA PINI DE INTRARE ANALOGICA

  • NOTA1

    • DACA PINI SUNT MULTIPLEXATI CU INTRARI ANALOGICE, LA UN POWER-ON RESET, ACESTIA SUNT CONFIGURATI CA INTRARI ANALOGICE, CA SI CUM AR FI CONTROLATI DE REGISTRUL ADCON1

    • CITIREA PINILOR UNUI PORT CONFIGURAT CA INTRARE ANALOGICA INTOARCE VALOAREA ‘0’

  • NOTA2

    • DACA PINI SUNT MULTIPLEXATI CU INTRARI DE COMPARATOR, LA UN POWER-ON RESET, ACESTIA SUNT CONFIGURATI CA INTRARI ANALOGICE, CA SI CUM AR FI CONTROLATI DE REGISTRUL CMCON

    • CITIREA PINILOR UNUI PORT CONFIGURAT CA INTRARE ANALOGICA INTOARCE VALOAREA ‘0’

  • NOTA3

    • DACA PINI SUNT MULTIPLEXATI CU IESIRI PENTRU AFISAJ LCD, LA UN POWER-ON RESET, ACESTIA SUNT CONFIGURATI CA IESIRI PENTRU AFISAJ LCD, CA SI CUM AR FI CONTROLATI DE REGISTRUL LCDSE

    • PENTRU A CONFIGURA ACESTI PINI CA PORT DIGITAL, BITI CORESPONDENTI DIN REGISTRUL LCDSE TREBUIE STERSI

    • ORICE BIT SETAT IN REGISTRUL LCDSE SUPRASCRIE BITII SETATI IN REGISTRUL CORESPONDENT TRIS

  • NOTA4

    • PINII POT FI MULTIPLEXATI CU PORTUL PARALEL (PSP)

    • PENTRU CA PSP SA FUNCTIONEZE, PINII I/O TREBUIE CONFIGURATI CA INTRARI DIGITALE IAR BITUL PSPMODE TREBUIE SETAT


PORTUL A

  • ESTE UN PORT BIDIRECTIONAL STANDARD DE 8 BITI, CU REGISTRUL DE DATE PORTA

  • PORT I/O STANDARD CU EXCEPTIA RA4

  • REGISTRUL DE DIRECTIE A DATELOR ESTE TRISA


SCHEMA INTERNA PENTRU RA7-RA0 EXCEPTIE RA4




EXCEPTIA RA4



INITIALIZAREA PORTULUI A

CLRF STATUS ; Bank0

CLRF PORTA ; Initialize PORTA by clearing output data latches

BSF STATUS, RP0 ; Select Bank1

MOVLW 0xCF ; Value used to initialize data direction

MOVWF TRISA ; PORTA<3:0> = inputs PORTA<5:4> = outputs

; TRISA<7:6> always read as '0'


PORTUL B

  • ESTE UN PORT BIDIRECTIONAL DE 8 BITI, CU REGISTRUL DE DATE PORTB

  • REGISTRUL DE DIRECTIE A DATELOR ESTE TRISB

  • FIECARE PIN ARE UN PULL-UP SLAB CONTROLAT DE UN SINGUR BIT, NUMIT RBPU SI SITUAT IN REGISTRUL (OPTION<7>)

    • ESTE DEZACTIVAT CAND PORTUL ESTE CONFIGURAT CA IESIRE

    • ESTE DEZACTIVAT LA POWER-ON RESET


SCHEMA INTERNA PENTRU RB3-RB0



  • PATRU PINI AI PORTULUI B, RB7:RB4 AU FACILITATEA DE A GENERA INTRERUPERE LA SCHIMBAREA STARII

  • ESTE DISPONIBILA DOAR LA SETAREA PINILOR PORTULUI CA INTRARI

  • SE GENEREAZA O INTRERUPERE PENTRU PORTUL B CU BITUL FLAG RBIF (INTCON<0>)

  • INTRERUPEREA POATE TREZI DIN STAREA DE SLEEP CONTROLLERUL


SCHEMA INTERNA PENTRU RB7-RB4



PORTURI I/O

  • ESTE RECOMANDAT CA LA INITIALIZAREA UNUI PORT I/O SA SE RESPECTE URMATOAREA SUCCESIUNE:

    1. INITIALIZAREA REGISTRULUI PORTx

    2. INITIALIZAREA REGISTRULUI TRISx

  • RESPECTAREA SUCCESIUNII, ELIMINA POSIBILITATEA APARITIEI GLITCH-ULUI LA NIVELUL PINULUI, IN TIMP CE VALORILE DIN LATCH-UL DE DATE AL PORTULUI SUNT INTR-O STARE ALEATOARE